Uit (verkennende) gesprekken in de Regio Zwolle zijn de volgende punten naar voren die van belang zijn voor werkgevers en hun zoektocht naar jong talent:
Het zoeken van stages- en afstudeeropdrachten is een verantwoordelijkheid van de student zelf. Als bedrijf is jouw vindbaarheid erg relevant: weet je de student goed te bereiken? Niet alle bedrijven kunnen studenten vinden voor (afstudeer)opdrachten. Als reden geeft het onderwijs aan dat MKB bedrijven geen goede werving doen. Studenten kunnen momenteel volop kiezen bij het zoeken naar een stage- en of afstudeerplek. Veelal ontbreekt het bij MKB bedrijven aan de expertise om bedrijven goed te verkopen.
Er ontstaat onderlinge concurrentiestrijd tussen bedrijven om het juiste personeel aan te trekken. Dit merken studenten aan de lopende band: cherry picking start in de opleiding (vaak met baanaanbod);
Grote bedrijven profileren zich bij studenten, zij organiseren activiteiten voor studenten maar MKB bedrijven zijn vaak niet zichtbaar en hebben niet de kennis en mankracht om activiteiten te organiseren.
In de pdf Flyer Upgrade Jezelf - Technische bedrijven werkgeversbranding-versie02.pdf een opzet voor goed employerbranding